fredag 4. september 2009

Dyrevern eller dyremishandling?

Er ikke dette «dyrevernere»? Det virker like lite trolig (og her) at de ville forlenge og øke dyrs lidelser, som at pelsdyrfarmeren skulle ha noen interesse av å vanskjøtte dyrene i den grad det er blitt presentert.

Likevel, begge versjoner av historien kan ikke være korrekte samtidig, og begge sider kan nok tiltenkes å være partiske ... men historien gir meg vibber av at dyrevernerne her ikke har helt rent mel i posen. Jeg sitter med en magefølelse av at de har tippet fra ekte engasjement og indignasjon over til ekstremisme og en holdning om at målet-helliger-middelet.

Vi har sett det før, når små grupper isolerer seg og «tar av» fra all bakkekontakt idet de mister perspektiv og fokus på midler og mål. Vanligvis skaller de i første fase av de mer moderate og realistiske av medlemmene, og sitter igjen med en hard kjerne. I neste fase skapes det en alterntiv virkelighet internt i den kjernen, og det blir en de-mot-oss-stemning. I siste fase er alle fiender og alle midler er tillatt.

Jeg vet ikke hvor langt denne gruppa med dyrevernere er kommet, ja jeg vet vel egentlig ikke sikkert om det er tilfelle engang. Men om de har plukket opp alvorlig skadde dyr hos én oppdretter, forlenget deres lidelser og droppet dem hos andre oppdrettere for å skape en mediestorm ... om dette er korrekt, så er det temmelig langt kommet. Da har de allerede kravlet over noen moralske terskler og kommet til at det enkelte dyrets helbred ikke er fullt så viktig som å få stoppet pelsdyrnæringen, gjerne med løgn. Noen få rever må være martyrer for å få stoppet pelsdyrnæringen. Jeg ser en slags logikk i det, men det er en logikk jeg oftest finner i ideologier jeg ikke identifiserer meg med.

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig, grundig sint over muligheten for at dette er juks, fordi jeg føler meg manipulert og løyet for. Jeg var sint da saken ramlet ut i mediene for en ukes tid siden, og da på dyrenes vegne. Men muligheten for at dette bare var et PR-jippo satt i scene av «dyrevernere», med dyrene som taperne - den muligheten gjør meg langt mer opprørt. Dog, la meg ta forbehold om at disse DNA-funnene blir tilbakevist, selv om det er lite sannsynlig.

Jeg vil tro at pelsdyrnæringen går saken skikkelig i sømmene, og jeg ser ikke bort fra at de finner ut hvor dyrene kommer fra - gitt at de kan ta DNA-prøver. Hvis det viser seg at de syke dyrene kommer fra kun én besetning, og kanskje ikke fra Norge, engang, så kommer saken til å treffe dyrevernerne som en bomerang. Da må pelsdyrmotstanderne gå i seg selv, og enten fisler bevegelsen ut for en lang periode hele ut eller så skaller de av alle bortsett fra en fanatisk kjerne, og neste fase blir desto mer ekstrem.

Jeg stusser på når vi får se det første drapet eller brannen, jeg tviler ikke på at det kommer.

1 kommentar:

Julianne sa...

La meg oppsummere det som har skjedd:

Det er en (1) pelsbonde i Oppland (av 331 totalt i landet) som påstår at han umiddelbart 18. august oppdaget to skadde dyr på farmen sin, samtidig som han fant to friske utenfor. De to revene ble avlivet med en gang og så tatt blodprøve av. Blodprøven viste at revene ikke hadde samme far som flesteparten av revene på farmen. Det er DNA beviset til bonden. Han sier også at han ringte til politiet samme dag, samt veterinæren.

Siterer hva som blir sagt i Aftenposten idag:

"–Selv om vi har våre mistanker, har vi ikke noe bevis for juks. Vi har anmeldt saken, og så er det opp til politiet å finne ut av den, sier informasjonssjef Arild Martinsen i Norges Pelsdyrlag."

Aktivistene fra Nettverk for dyrs frihet var ute i juli og besøkte de norske pelsfarmene uanmeldt. Hvorav det ble funnet regelbrudd på samtlige 45 farmer. Disse har blitt anmeldt til politiet.

Den 25. juli var de på besøk hos bonden artikkelen handler om. I tillegg til de to revene som bonden påstår er byttet ut fant de et skremmende tall med valper med avbitt hale, nemlig totalt 30 valper. De fant i tillegg en voksen rev med et svært alvorlig tilfelle av øremidd, samt en annen rev med et bittsår i øret. Det var også brudd på forskriftene omkring burinnredning og renhold. Aktivistene fant også dyr med stereotyp atferd. Alt dette har blitt dokumenter med bilder og film:

http://www.flickr.com/photos/dyrsfrihet/sets/72157621993215129/

" –Vi kom uanmeldt til farmen i 09-tiden om morgenen 25. juli uten å snakke med noen. Det kan vi dokumentere med bensin- og leiebilregninger.

–De kan vel være fra hvilken som helst tur?

–Ja, men vi var i NRK med bildene 10. august. Da var det fortsatt en uke før farmeren angivelig fant dyrene. Hvis han virkelig er der hver dag, er det pussig at det tok så lang tid før han oppdaget det såkalte byttet. "

http://www.aftenposten.no/dyr/article3252390.ece

"Odd Harald Eidsmo, inforsmasjonsansvarlig i Dyrebeskyttelsen, bekrefter overfor Dagbladet han at så videoen av skadde dyr fra den aktuelle farmen allerede kvelden 3. august."

Hvorfor skulle dyrevernere plassere ut skadde dyr? Når de fant så mange andre lovbrudd på denne farmen, i tillegg til alle de andre farmene?

Hvordan skal Nettverk for dyrs frihet ha jukset seg til titusener av bilder og timesvis med film fra norske pelsfarmer datert i sommer? Samt ennå flere dokumentasjoner tatt i fjor sommer?

Hvordan skulle dette være fysisk mulig å gjennomføre? Og hvor er logikken i at personer skal bruke hele ferien sin på å reise rundt i landet og gjøre det denne ene pelsbonden her påstår? Når de fant så mange andre lovbrudd på farmen hans?

Nei, dette er nok dessverre en bonde som er livredd for å miste pelsfarmen sin, og som føler seg såpass presset at han gjør hva som helst for å framstå uskyldig.