torsdag 9. september 2010

Jeg tok feil, igjen

Jeg hadde knapt nok gitt mine antakelser i forrige innlegg, så kom nyheten om at brenningen var avlyst - stikk i strid med hva jeg forutså. Så mye for mine spådomskunster.

Men jeg skal ikke la det hindre meg i å komme med flere. For det første er det mange andre kom plukker opp fyrstikkene vil jeg tro. Det er mange som har sagt at de skal brenne koraner, filme det og legge det på YouTube. Skjønt, der fjernes det nok raskt. La meg tippe at pastor Terry Jones har startet en koranbrennetrend, selv om han selv stoppet galskapen for sin egen del.

La meg tippe at det brennes en del koraner til helga, og la meg tippe at det gir anledning til at forberedelsene til demonstrasjoner i muslimske land kan ta av som planlagt.

Som andre har sagt tidligere, det er ikke primært det at en obskur pastor i Florida brenner koraner som er problemet. Det er bare symtomet på et større kompeks, der kjernen er amerikanske baser, kriger, arroganse og den generelle hatske holdningen til alt som er muslimsk eller arabisk - eller i hvert fall er det slik det oppfattes i den muslimske verdenen.

Og så sitter menigheten hans med 200 koraner som de ikke helt ved hva de skal gjøre med. Det er fire eksemplarer pr medlem i menigheten. Det er vel nesten flere koraner enn de har bibler.

2 kommentarer:

Provokateuren sa...

Jeg er ikke for koran-brenning heller, det er bare en unødvendig provokasjon. Men samtidig ønsker jeg retten til å brenne hvilken bok jeg måtte ønske. Det jeg vil er at folk slutter å tro at bibler og koraner er Guds ord.

Anonym sa...

>Det er bare symtomet på et større kompeks, der kjernen er amerikanske baser, kriger, arroganse og den generelle hatske holdningen til alt som er muslimsk eller arabisk.

Slik kan man også sette virkeligheten på hodet. Jeg vil heller si at kjernen er undertrykkelse, mangel på demokrati, mangel på ytringsfrihet, og muslimsk aggresjon og hat mot naboland og feiltroende.

At USA faktisk bryr seg og engasjerer seg i disse problemene er ikke problemenes årsak.