torsdag 9. september 2010

Please, please, call me!

Nyheten om at pastor Terry Jones vil vurdere å la være å brenne 200 koraner lyder hult. For det første er artikkelen i VG tvetydig, for i introen står det at han vil stoppe bokbålet om Obama ber ham om det, mens i selve artikkelen står det at han vil absolutt vurdere det om Obama kontakter ham og at en henvendelse fra dem ikke ville bli ignorert. Vanligvis er det selve artikkelen som er rett i slike tilfeller.

I engelskspråklige medier er han sitert som "I don't think a call from them is something we would ignore, ..." som strengt tatt både kan bety at han føler seg forpliktet til å ta telefonen og svare høflig og ta det med i vurderingene dersom presidenten ringer - men ikke mer - og alternativt kan det også bety at han stopper brenningen om presidenten ber om det.

Min magefølelse er at Terry Jones er en innbarka konservativ nyreligiøs fanatiker som bekrefter alle mine fordommer derom. Jeg tror ikke han ser med glade og vennlige øyne på Obama. Med min nyvundne kynisme mistenker jeg at han ville ta telefonen, lytte til hva som ble sagt, og så brenne koranene til avtalt tid med et utsagn om at han må la Guds Stemme gå foran Obamas. Ikke bare kommer det til å bli islamhaternes helt som ikke feiget ut, men han blir helt for enda flere på høyresiden for å ha stått imot Obama.

Men jeg har tatt feil før, og forhåpentligvis gjør jeg det denne gangen også. Ellers kan det komme til å bli virkelig livlig til helga.

Ingen kommentarer: