torsdag 9. september 2010

Mental selvmordsbomber

En amerikansk pastor som ironisk nok heter Terry Jones (navnebror med regissøren av Life of Brian) ønsker å brenne koranen på niårsdagen for angrepet på WTC og Pentagon. Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal bidra til å skape fred og forsoning, og ærlig talt tror jeg ikke det er hensikten heller. Hvor ironisk er det ikke at en kirke bekjenner seg til Jesus, men hopper over alle de sentrale skriftstedene om hvordan man skal forholde seg til sine medmennesker - litt sånn bergprekenen og det med å snu det annet kinn til og sånn om hvordan komme gjennom nåløyet.

Nåja. Som sagt tror jeg han vet utmerket godt hva han holder på med og han er klar over at dette vil sette den muslimske verden i fyr og flamme. Det er karikaturtegningene på anabole steroider. Men dersom jeg kjenner lusa på gangen, så gir han faen, ja han ønsker å få angrep fra den muslimske verden mot vesten og vestlige soldater. Jo mer jo bedre, for jo mer jo raskere kommer den konfrontasjonen som hans teologi (for det kvalifiserer som det, selv om det kun er meget løslig basert på bibelen) dikterer skal komme før han kan komme til himmelen.

Man kan gnåle alt man vil om muslimske selvmordsbombere og 70 jomfruer, men pastor Jones er deres kristne likemann på et mentalt nivå. Ja, han er kanskje deres overmann, for han kan ikke fort nok få oss ut i en verdensomspennende religionskrig som skal ende med at han skal komme til sin Gud i Himmelen (glem jomfruene, for der er alt som minner om sex tabu).

3 kommentarer:

Quintanova sa...

Ville det vakt like mye oppsikt om noen muslimer brant en bibel?

Quintanova sa...

Så det å sprenge noen hundre uskyldige sivile i fillebiter er nå plutselig mindre ille enn å kjøpe en koran i en bokhandel og så sette fyr på den i sin egen hage.

Hva skjedde med retten til liv, frihet og eiendom?

anders sa...

Jeg synes ikke å brenne en bok (eller 200 stk i dette tilfellet) er verre enn å sprenge mennesker i lufta. Det deler jeg med mange, og det er da også grunnen til at han - under bred kritikk - får lov til å holde på.

Problemet mitt er med de nyreligiøse kreftene som lengter etter dommedag og er mer enn villige til å hjelpe den fremover. Og hvorfor? Fordi de da kommer raskere til Himmelen sin. I mentalitet - om enn ikke i rene handlinger - klarer jeg ikke helt å skille mellom Jones og selvmordsbombere. Det er et ønske om at hele smørja skal eksplodere og de komme fortere til himmels, gjerne gjennom 'rapture'.