onsdag 26. august 2009

... eller hold deg på rett side av loven

Hvorfor driver VG og oppfordrer til slikt når de ellers surfer på en stemning av lov-og-orden i så mange andre sammenehenger. Kanskje det er fordi det er en avis som har innsett at mange av leserne bare vil ha lov-og-orden for resten av samfunnet, ikke for dem selv.

Derfor får du «forbrukerstoff» av typen «Her kan du bli tatt for å snakke i mobiltelefon mens du kjører» og «Her står fotoboksene» (1). Det er kort og godt en service til leserne som synes å mene at lover og regler av en eller annen grunn ikke gjelder akkurat dem, ikke akkurat der og da, i alle fall. Og om de kommer unna med det, så er det i hvert fall greit. Og blir de tatt så er det egentlig urettferdig, for den dumme politimannen burde heller konsentrert seg om noe skikkelig kriminalitet. Men alle de andre, alle de østeuropeiske lastebilsjøførenene, mannen med hatt, de som kjører fort på mine barns skolevei og alle de «andre», de burde innse at vi har lover og regler som ikke bare er til pynt.

Sånn er det med operativsystemer også: selvrettferdiggjørelsene hagler. Det er vel ikke så farlig med Microsoft, for Bill Gates er så rik. De taper jo ikke noe på det, for jeg ville jo ikke kjøpt alle versjonene likevel. Egentlig er det bra, for da kan jeg teste det ut, og så kan jeg kjøpe det etterpå, og kunne jeg ikke teste det, så hadde jeg ikke kjøpt det. Og strengt tatt er det vel dette Microsoft ønsker når de lager en slik bakvei, og hadde de mislikt det så hadde den vel ikke vært der? Og den ultimate: jeg liker egentlig ikke opphavsrettsloven sånn den er i dag.

Man burde være voksne nok til å se symmetrien i holdningene: enten får man se gjennom fingrene med at ens favoritt-hatgrupper driver litt lyssky aktivitet - eller så får man selv holde seg til til loven med den samme nidkjærhet man mener andre skal overholde den. Det er holdningen om at loven gjelder hovedsaklig for de andre som jeg finner så patetisk.

Og valget er ikke veldig vanskelig: gjør med Windows det Microsoft og norsk lov tillater deg å gjøre, og dersom det ikke dekker alt du har lyst til ... så får du enten klage til Microsoft, jobbe for å endre lovene, eller sjekk om du ikke heller ønsker å bruke Linux i stedet.

(1) Ja, jeg vet at veimyndighetene selv publiserer hvor fotoboksene står, men det er mer fordi de har en pragmatisk holdning til folks egenkriminalitet. Poenget er ikke hvorvidt lista over fotobokser er offentlig eller ikke, men holdningen om at jeg vil vite hvor de står, så jeg ikke blir tatt - implisitt: så jeg kan bryte fartsgrensene andre steder.

Ingen kommentarer: