onsdag 19. august 2009

Jeg har endret mening

Jeg mente tidligere at det ikke var noe prinsippielt i veien for at ikke det kongolesiske rettssystemet (og her) skulle fungere rettferdig. Men jeg har begynt å tvile.

Det som har fått meg til å tvile er sirkuset i retten. Det er pengekravene fra alle og enhver som har hatt noe med saken å gjøre - pengekrav som synes å øke dag for dag i en slags manisk runddans der erstatningspenger fra Norge skal drysses ned over alt og alle. Det er tolkekaoset. Det er momentene til advokaten - for selv om han til tider er akkurat like usmakelig i argumentasjonen som endel norske advokater, så har han et poeng i at det er endel ting som burde vært gjort, og om ikke aktoratet har tatt en blodprøve (de har neppe tørket vekk alt blodet) eller fått en ekspertuttalelse på at skuddsåret matcher våpen og avstand, så har de ikke gjort jobben sin.

Utfra pressedekningen fremstår saken mer og mer som en diger melkeku for lokale interesser. Jeg synes ikke det er det spor rart at de ikke får tak i kompetent tolk, for journalistene har sikkert kjøpt opp alle de beste tolkene til langt høyere lønninger. I tillegg er det utgifter til sjåfører, sikkerhetsvakter, overnatting, reise, mat, alskens øvrighetspersoner som skal bestikkes. Noen av prisene journalistene har fortalt om høres nesten «norske» ut, men utfra alt jeg har hørt om Kongo og den delen av Afrika burde kostnadene være beskjedne.

I ettertid er det ikke det spor rart at man ikke ville slippe nordmennene fra byen, men holde rettsaken der, for nordmennene er jo en liten gullgruve så lenge det varer. Og lenge tror jeg det kommer til å vare, for her er det penger å tjene.

Hovedspørsmålet er om de er skyldige. Det vet jeg ikke, men jeg hadde sett for meg at det var mindre sirkus og mer fokus på skyldspørsmål og beviser. For min egen del, tror jeg jo mer sirkus det er, jo mindre er sannsynligheten for at de egentlig er skyldige.

6 kommentarer:

Richter75 sa...

Merkverdig at du i utgangspunktet gikk ut fra at de var skyldige. Jeg hadde det motsatte synet og finner hele historien helt utrolig og åpenbart oppdiktet fra kongolesiske lokale myndigheter.

Jeg synes også at de bør hentes ut militært hvis de blir dømt til døden..

Anders sa...

Tja, har jeg påstått at de er skyldige? Jeg vet ikke om de er skyldige, og jeg sitter for langt unna bevisene til egentlig å si noe kvalifisert om det. Det jeg har endret mening om er rettsprosessen, som jeg faktisk hadde håpet og trodd hadde vært mindre farseaktig. Det gir visse perspektiver når den millitære retten i Kongo regnes for å være langt mer straight og fair enn de sivile domstolene.

Men jo mindre retten klarer å fokusere på beviser og skyldspørsmålet, jo større er sjansen for at ikke er noe særlig substans i aktors anklager, og at det hele bare er en operasjon for å 'holde igang' den økonomiske flåingen av et kobbel med norske journalister, diplomater og andre.

Å hente dem ut millitært - som du sier det - vil i hvert fall gi vann på mølla til de som mener de er agenter for det norske forsvaret. Det er forøvrig heller ikke noe Norge har lov til etter internasjonal rett, og en urett i Kongo rettferdiggjør ikke en urett mot Kongo.

Dødsstraff er mulig som domfellelse, men lite sannsynlig som avstraffelse. Ikke minst dreier dette seg om penger, og det er ekstremt lite penger i to henrettede nordmenn. Dessuten skal visstnok ikke Kongo ha utført dødsstraff på noen (fem?) år.

Anonym sa...

Det er ikke av interesse om de er skyldige. Interessen er hvor mye de kan griske til seg av penger. De bruker bare saken for alt hve den er verdt i penger. Alle som er innblandet fra afrikansk/kongolesisk side får gribber til å virke svært sympatiske.

I tillegg har man denne ekstreme eksponeringen av de to siktede for riktig å gasse seg. For meg ser det ut som en slags "se her, vi har fanget to hvite!"

Om de får stempelet "apekatter" etter dette showet er over, så er det vel fortjent.

Anonym sa...

Det er derfor man ikke drar til Kongo, ihverfall ikke skyter noen og tar skrytebilder av det.

Kato sa...

Ingen ville ha drept sjåføren sin så latt vitne stikke av og latt bilen stå igjen når man helst vil komme seg unna...

anders sa...

Til deg som mente at alle som var innvolvert fra kongolesisk side fikk gribber til å virke sympatiske ...

Vel, penger er noe av det som får frem det verste i folk, og det er nok av patetiske kangler mellom griske folk i norsk rettsvesen også - så dette er ikke noe spesifikt kongolesisk. Ellers er det viktig at man ikke kan bedømme alle kongolesere etter handlingene til det svært lille utvalget som holder høy profil i denne saken. Det synes jeg du er på grensen til å gjøre i kommentaren din. Det er temmelig mye rart som kommer flaksende her til lands også, når rammene er penger, mediedekning og godt sirkus i en rettsal.

Ellers har jeg enda ikke hørt noen si noe spesifikt negativt om rettens formann. Han har sikkert ingen lett oppgave, men det virker som folk der nede mener han gjør en relevant jobb.