søndag 12. oktober 2008

Et begrenset forsvar for Palin

Jeg synes Palins standpunkter er uspiselige, ultrakonservative som de er, men la meg likevel komme med et forsvar for henne. Det er så lett for at alle «me-too'ene» i nyhetskarusellen kaster seg på kritikken når de får teften av blod. Det er mye å ta tak i rundt Palins liv og virke, men etterhvert synes jeg at kritikken har tatt helt av. Jeg så noen som kritiserte at hun hadde kjøpt brillene billig hos en lokal optiker, og det er et grelt og ekstremt eksempel på nivået.

Den typen kritikk er ikke bare patetisk, den virker også mot sin hensikt. Om man ikke kan holde seg til saklig kritikk, så får man heller finne et annet tema å konsentrere seg om.

Kjernen er at Sarah Palin er «folkelig» - og mange av hennes attributter og meninger er tett koblet mot det: hockey-mom, småbyordfører, missekonkurransedeltaker, elgjeger mm. Bare fordi det ikke er slik du eller jeg ville oppført oss, så er det ikke «galt» Og forresten, strengt tatt mistenker jeg at hennes livsstil ligger tettere opp til din og min, enn livsstilen til resten av den politiske eliten i USA. Når vi på sviktende grunnlag latterliggjør det, dytter vi bare fra oss de som faktisk verdsetter slikt. Verden er faktisk ikke så svart-hvit at alt som Palin er eller har tatt i nødvendigvis må være galt eller ondt eller dumt. Toleranse er ikke bare noe som skal vises våre venner, det er også noe vi selv skal utvise overfor våre motstandere.

Republikanerne vektlegger følelser i politiske valg i langt større grad enn demokratene. Partiledelsen vet det, og fyrer opp så godt de kan, både ved å forsøke å koble Obama med alt som er negativt ladet (svart, terrorisme, arabisk, liberal, muslim, elitistisk osv ... joda, mye av det er faktisk feil), men også ved å koble sine egne kandiater med alt som er positivt ladet (krigshelt, fremgang, småbyliv, kirkeliv osv). Det som nå er i ferd med å skje, er at det dannes en ultrakonservativ minoritet i USA, en gruppe på kanskje 20-30% som kommer til å føle seg forrådt, og som kan komme til å danne seg sin egen dolkestøtsteori.

Jeg kan ikke se noen nytteverdi i å hause opp høyresidens følelser - da blir de bare flere og bitrere. Det er tross alt flust opp med gode og saklige argumenter. Så vær så snill ... hold et saklig nivå på kritikken av alle politikere, også Sarah Palin. At hun refererer til sin sønn med Downs syndrom er å gi av seg selv og sin egen erfaring. Selv om jeg er aldri så uenig med henne i sak, så kan jeg ikke annet enn å respektere det som en legal argumentasjon i valgkampen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvilken egen erfaring?
Hun fødte dette barnet for 6 måneder siden. Hvor mye tid har hun hatt til å være mor, tror du?
Forresten er det skremmende å tenke seg dette mennesket som visepresident, eller i værste fall president.

anders sa...

Vel hun har god erfaring som mor fra tidligere, og jeg jeg skal i alle fall ikke underkjenne 6 måneders erfaring med et utviklingshemmet barn. Men la meg være tydelig, jeg tror ikke hun er i nærheten av å være kvalifisert til å være president eller vise president. Hun er trolig valgt som en gulrot for de ultrakonservative. La oss nå bare sørge for at vi kritiserer henne på det som er relevant, og unngå å score billige poeng på det som egentlig er irrelevant. (Hmmm ... forsvarer jeg Sarah Palin nå ... jaja ...) -anders