søndag 12. oktober 2008

Virker, virker ikke, virker, virker ikke

Kommer redningspakken som regjeringen har laget til å virke? Tja, si det. Jeg vet ærlig talt ikke. Det kommer til å surre med ynking over at det er for lite, kommer for sent og ikke treffer rett. Samtidig vil det bli bejublet som den store løsningen av andre. Jeg tror mange har motiver for sin argumentasjon - motiver som er mer eller mindre skjult.

Jeg har foreløpig bare to synspunkter på det: Først, jeg tror ikke det er noen gitt å ha god nok oversikt og innsikt i hvordan økonomien fungerer idag til å si om dette kommer til å virke eller ei. Til det er økonomien for kompleks, den endrer seg for raskt, og den er for tett koblet med andre aktører som man ikke har kontroll over. Så med andre ord, alle de skråsikre gjøre neppe annet enn å synse.

Dernest, jeg frykter - som jeg tidligere har skrevet - at økonomene nå har gått inn i en «går til helvete-modus», og så lenge vi ikke har sett det like ille som det har vært på de siste 3-4 børskollapsene og resesjonene, så er de overbevist om at det skal lengre ned. Dermed blir kollapsen selvoppfyllende, dessverre.

Ingen kommentarer: